Hispaania
režissööri Juan Antonio Bayona teine film "Ilmvõimatu"
("The Impossible") ei oma 5 aasta taguse debüüdiga mitte
ühtegi seost toona kuulsuse ja edukuse tippe vallutanud Guillermo
del Toro produtseeritud õudusfilmiga "Orbudekodu" ("The
Orphanage"), mis küll sarnanes rohkem del Toro enda varasemate
töödega kui uue tulja värske nägemusega, kuid siiski oli erisus
tajutav ja stiilid piisavalt erinevad.
Atmosfääriliste
õudusfilmide juurest suundus Bayona aga palju suuremate teemade
juurde nagu näiteks 2004. aasta India ookeani maavärin. Seda mäletame me
kõik, aga vähesed teavad, kuidas oli olla ground zeros ja
mida võis inimene tunda nähes enda ümber ainult hävingut ja
surma.
Kahjuks
ei süübi film oma tegelastesse, ta ei vormi neist karaktereid, vaid
annab neile nimed nagu ema, isa ja poeg ja jääbki puhtalt nende
nimede universaalsete tähenduste juurde kaevumata seejuures
sügavamale selle punktini, mis annaks mulle kui vaatajale selle
konksu, mis laseks minul just seda ema mõista ja just tema valu
eristada kõikidest teistest. Nüüd tagantjärele filmi temaatilise
käsitluse üle arutledes jõudsin vaikselt arusaamisele, et
võib-olla oligi see eesmärk? Kõik ju kannatasid ja kõik kaotasid
omakesi. Miks siis tuua esile ühe perekonna valu kui seda jagus
kõigile? Üks perekond on küll esile toodud, aga nende esitlus on
niivõrd üldine, mistõttu annab film võimaluse samastuda kõikide
ohvritega.
"Ilmvõimatu"
jaotub episoodide vahel, mis näitavad peategelaste räiget füüsilist
kannatust tormavas vees ja osaliselt väga suureks ning seetõttu
ebareaalseks kujunenud sentimentaalsust täis omakeste otsinguid.
Filmi ettemängitavuse tase on enne tormi nii tihe, et iga kaader
enne maavärinat sisaldab kujundit eelolevast tormist ja katastroofi
poolt lõhki kistud perekondadest.
"Ilmvõimatu"
suurim teene seisneb katses näidata, et vahel võib midagi väga
suurt ja paljusid puudutavat esitada samamoodi ilma et tõstaks
kedagi esile või tähtsustaks kellegi kaotust üle, sest lõppude
lõpuks oli ohvrite seast inimesi üle kogu maailma.
Teine
suurim teene paistab olevat tõestuses, et praktilisus võidutseb
endiselt digitaalse ruumi üle. Paari aasta taguses Clint Eastwoodi
filmis "Hereafter" oli samuti üürike episood India ookeani maavärinast, kuid selle õudust murendas ilmselgelt digitaalselt
loodud lained. "Ilmvõimatu" jaoks ehitati üles lugematud
võttepaigad ja koostati mitmeid makette ainult selleks, et need siis
ära uputada. Tulemuseks oli aga efekt, kus minul kui vaatajal oli
lausa füüsiliselt valus vaadata õblukest naist piinlemas
möllavates lainetes. Teda ei peksnud mitte ainult lained, vaid ka
vooluga kaasa tulnud rusud lainete jõu all lagunenud majadest. See
vaatepilt mõjus rohkem kui hiljem filmi üle võtnud väga sunnituna
ja manipuleerivana mõjunud omakeste otsingud.
Põhjus,
miks on peaosades Naomi Watts ja Ewan McGregor, ei seisne millegis
muus kui nende kogenud ja juba ammu oma meisterlikkust tõestanud
näitlejate oskuses mängida välja ükskõik milline karakter, aga
kasutades selleks ära ka nende näitlejate paratamatu kuulsust
masside kinno tõmbamiseks. See ei ole kriitika, sest ilma Naomi
Watts`ita poleks film olnud pooltki nii mõjus. Suurepärane katse
näidata kaost läbi ühe perekonna silmade. Harva satun nägema
filmi, mis mõjub ise ka nagu loodusjõud: lõhub, kisub, tormab ja
hävitab, kuid siis rahuneb, et saaksid haavu lakkuda, aga ainult
üürikeseks, sest isegi tormist pääsenuna jääb see sinus
alatiseks kestma tuletades meelde nappi pääsemist ja neid
tuhandeid, kelle jaoks oli tegu viimase puhkusega.
Hinne:
7/10
Film linastub PÖFF-il veel 2 korda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar